duch curlingu
Curling je hra dovedností a tradic. Je zážitkem sledovat úspěšně zahraný kámen a je potěšením pozorovat starobylé tradice curlingu promítající se do smyslu a náboje současné hry. Curleři hrají pro vítězství, ale nikdy proto, aby pokořili soupeře. Curleři raději přijmou porážku, než aby vyhráli nečestně. Opravdový curler se nikdy nepokouší odvést pozornost soupeře nebo mu jinak znemožnit, aby hrál nejlépe jak umí.
Curler nikdy vědomě neporuší pravidla hry nebo tradice curlingu. Jestliže se toho ale přesto neúmyslně dopustí, je první, kdo chybu přizná. Přesto, že podstatou curlingu je porovnávání herních dovedností soupeřů, smysl curlingu vyžaduje sportovní chování, úctu k ostatním a hru podle zásad fair play.
Smysl curlingu nechť ovlivňuje výklad a použití pravidel curlingu a také chování curlerů na ledě i mimo něj.
dráha
Délka dráhy mezi vnitřními hranami mantinelů je 45,720 metrů. Šířka mezi vnitřními hranami postranních čar je 5 metrů. Toto území je ohraničeno čarami na ledě nebo jiným oddělujícím prostředkem. Pokud území určené pro dráhu nemůže splnit tato kritéria, délka dráhy se smí zmenšit maximálně na 44, 501 metrů, šířka dráhy smí být minimálně 4,420 metrů.
Na každém konci dráhy jsou dobře viditelné rovnoběžné čáry od side line k side line, jak je dále uvedeno:
Centre line - maximální šířka 1,27 cm, prochází středem obou tee line a dále po protnutí každé tee line je dlouhá ještě 3, 658 m směrem k bližšímu hacku.
Hack line - maximální šířka 1, 27 cm, délka 0, 457 m, je rovnoběžná s tee line, umístěna na každém konci centre line.
Courtesy line - maximální šířka 1, 27 cm, délka 15, 24 cm, umístěna 1, 219 m od obou hog line vždy dál od bližšího hacku na každé straně dráhy.
Pro curling vozíčkářů jsou zřízeny dvě tenké čáry. Každá z nich je rovnoběžná s centre line a vnější okraj každé z nich je od centre line vzdálen 0,457 m (18 palců). Vede od hog line k vnější hraně kruhů.
Tee - umístěn v průsečíku centre line a tee line, je to střed čtyř soustředných kruhů na každém konci dráhy, největší kruh má poloměr 1, 829 m, další má poloměr 1, 219 m, další 0, 610 m a nejvnitřnější má poloměr minimálně 15, 24 cm.
Hacky - umístěny na hack line, na opačných stranách centre line, vnitřní hrana každého hacku je vzdálena 7,62 cm od centre line. Šířka žádného hacku nesmí překročit 15,24 cm. Hack je připevněn k vhodnému materiálu, vnitřní hrana tohoto materiálu je umístěna na vnitřní hraně hack line tak, aby hack nepřesahoval vzdálenost 20,32 cm směrem ke kruhům. Pokud je hack zapuštěn do ledu, maximální hloubka zapuštění je 3,81 cm.
Kameny
Kameny pro curling mají kruhový tvar s obvodem nepřesahujícím 91,44 cm a hmotností, včetně držadla a šroubu, nepřekračující 19,96 kg, avšak ne menší než 17,24 kg. Výška kamene nesmí být menší než 11,43 cm.
Každý tým používá sadu osmi kamenů se stejnou barvou madla a individuálními viditelnými znaky. Pokud se kámen poškodí a není možné s ním dále pokračovat ve hře, může být nahrazen jiným. Pokud náhradní kámen není k dispozici, použije se kámen v tomto endu dříve odhozený.
Jestliže se kámen při hře rozlomí, je nahrazen jiným kamenem, který se umístí tam, kde se zastavil největší úlomek poškozeného kamene.
Jestliže se kámen během doby, kdy se po odehrání pohybuje po dráze, převrhne na bok nebo na svou vrchní část, musí být ihned zastaven a odstraněn ze hry.
Pokud se při odhozu kamene držadlo úplně oddělí, může hráč odhoz opakovat potom, co jsou všechny posunuté kameny vráceny na své původní místo, nebo smí pokračovat ve hře, jako by se nic nestalo.
Kámen, který zcela nepřekoná vnitřní hranu hog line cílového pole, musí být ihned odstraněn ze hry. Není odstraněn v případě, zastaví-li se nárazem do kamene, který je ve hře.
Kámen, který celou svojí plochou přejede vnější hranu back line cílového pole, musí být ihned odstraněn ze hry.
Kámen, který se dotkne postranního mantinelu dráhy nebo se dotkne side line, musí být ihned odstraněn ze hry a musí být zabráněno tomu, aby se dostal do sousední dráhy.
Dokud se poslední odhozený kámen probíhajícího endu nezastaví, mohou být pozice kamenů měřeny pouze vizuálně s výjimkou stanovení, zda je kámen ve hře nebo zda je ve Free Guard Zone během prvních čtyř kamenů endu.
Týmy nesmějí provádět na kamenech žádné změny ani úpravy. Nesmějí rovněž umísťovat žádné předměty kamkoli na kameny.
Tým
Tým tvoří 4 hráči. Každý hráč odhazuje v endu dva kameny, vždy střídavě s protihráčem.
Tým určí pořadí odhazujících a pozice skipa a vice-skipa před začátkem utkání a dodržuje toto pořadí a tyto pozice po celou dobu utkání.
V případě, že hráč nenastoupí do začátku utkání, tým může:
V případě, že hráč nemůže pokračovat v utkání, tým může:
Tým nesmí hrát s méně než třemi hráči, všichni hráči musí odhazovat kameny podle svého pořadí.
Tým nesmí mít více než jednoho náhradníka.
Pokud hráč odhodí svůj první kámen a není schopen odhodit druhý, jeden z jeho spoluhráčů podle níže uvedené pozice odhodí jeho kámen:
Pokud hráč, který je na řadě s odhozem není schopen odhodit ani jeden z kamenů, řešení pro zbytek endu je následující:
pozice hráčů
Neodhazující tým:
Odhazující tým:
odhoz kamene
Pokud není předem určeno nebo rozhodnuto Last Stone Draw (LSD), týmy hrající proti sobě použijí minci k rozhodnutí, který tým odhazuje první kámen v prvním endu. V dalším endu odhazuje první kámen tým, který skóroval v předchozím endu.
Pokud není předem určeno, tým odhazující první kámen v prvním endu má volbu barvy kamenů pro toto utkání.
Hráči odhazující pravou rukou se při odhozu odrážejí z hacku vlevo od centre line ve směru odhozu, hráči odhazující levou rukou se při odhozu odrážejí z hacku vpravo od centre line ve směru odhozu. Kámen odehraný ze špatného hacku je okamžitě odstraněn ze hry a všechny kameny posunuté tímto kamenem jsou soupeřem vráceny na původní místo před odhozením tohoto kamene.
Při odhozu musí hráč kámen zřetelně vypustit z ruky dříve, než se kámen dotkne hog line na odhodové straně. Jestliže hráč toto pravidlo poruší, je kámen odhazujícím týmem okamžitě odstraněn ze hry.
Pokud kámen, který porušil pravidlo bodu 5d) narazí do jiných kamenů ve hře, je kámen vyřazen ze hry odhazujícím týmem a všechny jím posunuté kameny jsou soupeřem vráceny na původní místo.
Kámen je ve hře pokud dosáhl tee line na odhodové straně. Kámen, který nedosáhl tee line na odhodové straně, může být vrácen k hacku a odhoz opakován.
Každý hráč musí být připraven k odhozu kamene, když na něho přijde řada a nesmí zbytečně prodlužovat čas potřebný k odhozu.
Pokud hráč odhodí soupeřův kámen, nechá se tento kámen dojet a teprve po zastavení je kámen vyměněn za kámen náležící odhazujícímu týmu.
Pokud hráč odhodí kámen mimo pořadí, end pokračuje jako by k chybě nedošlo. Hráč, který nezahrál svůj kámen, odhazuje poslední kámen v endu. Pokud není možné určit, který hráč vynechal svůj odhoz, odhazuje tento poslední kámen v endu hráč, který hrál první kameny.
Pokud hráč odhodí v jednom endu příliš mnoho kamenů, end pokračuje dál, jako by k chybě nedošlo, a počet kamenů, které má odhazovat poslední hráč týmu je pro tento end odpovídajícím způsobem snížen.
Pokud tým odhodí dva kameny v řadě za sebou v jednom endu:
free guard zone (FGZ)
Kámen, který se zastaví v prostoru mezi tee line a hog line vyjma kruhu v cílovém poli, je chápán jako kámen uvnitř FGZ. Kameny, které se zastavily na hog line nebo dokonce před ní po posunutí jiného kamene uvnitř FGZ, jsou též uvnitř FGZ.
Pokud je takový kámen vyražen soupeřem do pozice mimo hru před pátým hraným kamenem ať už přímo nebo nepřímo, je odhazovaný kámen odstraněn ze hry a všechny posunuté kameny jsou vráceny na původní místo týmem, který pravidlo neporušil.
metení
Pohyb metení je prováděn ze strany na stranu vzhledem k dráze kamene (nemusí zakrývat celou šířku kamene). Metení nesmí zanechávat žádné nečistoty před jedoucím kamenem a končí na jedné ze stran vně kamene.
Stojící kameny mohou být meteny až po té, co byly uvedeny do pohybu. Kámen, který byl uveden do pohybu odhozeným kamenem ať už přímo nebo nepřímo může být meten jakýmkoli hráčem nebo více hráči týmu, jemuž kámen náleží, kdekoli před tee line na cílové straně.
Odhozený kámen může být meten kterýmkoli hráčem nebo více hráči odhazujícího týmu dokud nedosáhne tee line na cílové straně. Hráč smí mést kámen soupeře pouze v prostoru za tee line.
Žádný hráč nesmí mést kámen soupeře, dokud kámen nedosáhne tee line na cílové straně.
Za tee line je dovoleno mést kámen pouze jednomu hráči týmu. To může být jakýkoliv hráč odhazujícího týmu, ale pouze skip nebo vice-skip neodhazujícího týmu.
Za tee line má přednost tým, jenž mete vlastní kámen. Nesmí však překážet nebo bránit soupeři v metení.
Pokud jsou porušena pravidla metení, poškozený tým má možnost nechat hru pokračovat, nebo umístit kámen a ostatní kameny, jichž se toto porušení týká tak, jak by pravděpodobně skončily, kdyby k chybě nedošlo.
Zapálené pohybující se kameny
Mezi tee line na straně odhozu, a hog line u cílových kruhů:
Uvnitř cílového pole:
Last Stone Draw:
posunuté stojící kameny
Pokud je hráčem posunut stojící kámen, který by neměl žádný vliv na dráhu jedoucího kamene, je tento kámen vrácen soupeřem na své původní místo.
Pokud je vnějšími vlivy posunut stojící kámen, který by neměl žádný vliv na dráhu jedoucího kamene, je tento kámen vrácen na původní místo se souhlasem obou týmů.
Jestliže je stojící kámen, který by změnil dráhu jedoucího kamene, posunut hráčem, je všem kamenům umožněno, aby se zastavily. Poté má soupeř tyto možnosti:
Pokud je kámen, který by změnil směr jedoucího kamene posunut jakýmkoli vnějším vlivem, je všem kamenům umožněno aby se zastavily a posunuté kameny jsou následně umístěny tak, jak by pravděpodobně skončily, kdyby nedošlo k posunutí kamene. Pokud se týmy nemohou domluvit, kámen je hrán znovu poté, co jsou všechny kameny vráceny do svých původních pozic. Pokud se týmy nemohou shodnout ani na původním postavení kamenů, end je opakován.
Pokud je posunutí stojícího kamene způsobeno kameny, které se odrazily od mantinelu dráhy, jsou kameny umístěny na původní místa neodhazujícím týmem.
Last Stone Draw:
vybavení
Použití jakéhokoli vybavení či nářadí, které je vadné nebo může poškodit hrací plochu, je zakázáno. Hráč zároveň nesmí způsobit zhoršení kvality ledu rukama či jinou částí svého těla.
Týmy nesmějí během hry používat elektronické komunikační přístroje ani žádná zařízení, která upravují hlas.
Pokud se hraje s elektronickým zařízením na kontrolu odhozu na hog line:
Hráč si může vyměnit koště kdykoli během hry, avšak nesmí hru zdržovat. Hráč, který si zvolil "corn broom" na metení, musí zápas dohrát s tímto typem koštěte.
Extender:
počítání skóre - bodování
Výsledek hry je rozhodnut větším počtem bodů při dohrání endů určených pro utkání, uznáním vítězství soupeře, nebo když tým již nemá šanci na výhru, protože počet zbývajících kamenů ve hře neodpovídá ani vyrovnání skóre.
Tým získává jeden bod za každý ze svých kamenů umístěný v cílových kruzích nebo se jen dotýkající cílových kruhů a současně umístěný blíže středu cílových kruhů než jakýkoli kámen soupeře.
Výsledek endu je považován za konečný, jakmile se skipové nebo vice skipové odpovídající za hru v kruzích dohodnou na výsledku endu. Pokud jsou kameny, které by mohly bodovat odstraněny dříve, než dojde k dohodě, poškozený tým získává výhodu, jako kdyby měření skončilo v jeho prospěch.
Pokud nelze rozhodnout, čí kámen je blíž středu nebo zda je kámen v cílových kruzích, použije se měřidla. Měření se provádí od středu kruhu k bližší straně kamene.
Jestliže se nacházejí dva nebo více kamenů v takové blízkosti středu kruhů, že není možno použít měřící zařízení, je rozhodnutí provedeno vizuálně.
Jestliže není možno rozhodnout ani vizuálně ani pomocí měřícího zařízení, jsou kameny považovány za vyrovnané, a:
V případě, že je posunutí kamene způsobeno nějakým vnějším vlivem, který by ovlivnil výsledek:
Tým může ukončit hru pouze, pokud je odhazujícím týmem. Pokud tým ukončí hru před koncem endu, platí výsledek endu podle aktuální situace, a tak je vyznačen na výsledkovou tabuli. Výjimkou je případ, kdy tým již není schopen vyhrát, protože prohrává o více kamenů, než má k dispozici. V tomto případě se na výsledkovou tabuli zapíše pouze X u obou týmů.
Pokud tým nezahájí hru v určeném čase:
Výsledné skóre kontumované hry je zapsáno jako V - P (výhra - prohra)
přerušená utkání
Pokud je utkání z jakéhokoli důvodu přerušeno, pokračuje se, kde se předtím přestalo.
zakázané látky
Používání všech povzbuzujících látek, ať už vědomě, či nevědomě, je neetické a je zakázáno.
nevhodné chování
Hrubé chování, urážlivé či vulgární výrazy, nevhodné zacházení s náčiním nebo úmyslné poškození zařízení sportoviště jakýmkoli hráčem týmu je zakázáno. Při porušení tohoto pravidla může být hráč curlingovou organizací mající příslušnou pravomoc vyloučen z utkání nebo soutěže.